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Methodik: Die Studie wurde als randomisierte, kontrollierte Studie mit 2 osteopathischen Interventionen und 1 unbehandelten Kontrollgruppe konzipiert. Die Patienten in den beiden osteopathischen Gruppen erhielten 10 osteopathische Behandlungen (OI oder GOT) innerhalb eines Zeitraums von 12 Wochen. Die Kontrollgruppe erhielt keine osteopathische Behandlung. Das primäre Ergebnis war die anhand der visuellen Analogskala (VAS) ermittelte durchschnittliche Schmerzintensität (API). Sekundäre Ergebnisse waren die Druck-Schmerz-Schwelle, die anhand eines Tender-Point-Scores bewertet wurde, und der Schweregrad der Erkrankung, der mit dem Fibromyalgie-Auswirkungs-Fragebogen (FIQ) ermittelt wurde.
Ergebnisse: 50 Patienten wurden randomisiert. Der primäre Zielparameter API sank in der OI-Gruppe von 7,2 auf 4,7, in der GOT-Gruppe von 6,3 auf 4,3 und stieg in der Kontrollgruppe leicht von 6,2 auf 6,6. Es gab signifikante Unterschiede für die Veränderung des API zwischen der OI-Gruppe und der Kontrollgruppe (VAS: 2,9, 95% Konfidenzintervall (CI) = 1,12-4,52) und zwischen der GOT-Gruppe und der Kontrollgruppe (VAS: 2,4, 95% CI = 0,65-4,11), aber keine signifikanten Unterschiede zwischen der OI-Gruppe und der GOT-Gruppe. Bei den sekundären Ergebnisparametern gab es keine signifikanten Unterschiede zwischen den Gruppen.
Study: Osteopathy helps with fibromyalgia
In a randomized, controlled study with 50 fibromyalgia patients from Albers J et al – Osteopathie Schule Deutschland – it could be shown that osteopathy helps with fibromyalgia. 10 osteopathic treatments were performed within a period of 12 weeks.
Pain improved with osteopathic intervention as well as with a single osteopathic approach – the General Osteopathic Treatment – while it increased minimally in the control group.
The average intensity of pain (API) was determined by means of the visual analogue scale (VAS). In addition, the pressure-pain threshold was evaluated as well as the severity of the disease.
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Methods: The trial was designed as a randomized controlled trial with 2 osteopathic interventions and 1 untreated control group. The patients in the two osteopathic groups received 10 osteopathic treatments (OI or GOT) within a time period of 12 weeks. The control group did not receive any osteopathic treatment. The primary outcome was the average pain intensity (API) assessed by visual analog scale (VAS). Secondary outcomes were the pressure-pain threshold rated by means of a tender point score, and disease severity, assessed by the Fibromyalgia Impact Questionnaire (FIQ).
Results: 50 patients were randomized. The primary outcome parameter API decreased from 7.2 to 4.7 in the OI group, from 6.3 to 4.3 in the GOT group, and increased slightly in the control group from 6.2 to 6.6. There were significant differences for the change in API between the OI group and the control group (VAS: 2.9, 95% confidence interval (CI) = 1.12-4.52), and between the GOT group and the control group (VAS: 2.4, 95% CI = 0.65-4.11), but no significant differences between the OI group and the GOT group. There were no significant differences for the secondary outcome parameters between the groups.